Categories
Objave

Potapljaški regulator, ki vam omogoča dostop do zraka iz jeklenke in dihanje pod vodo, je najpomembnejša oprema v vašem potapljaškem kompletu. Zato je pomembno, da je vedno v odličnem delovnem stanju.

S pametnim programom vzdrževanja pred in po potopu ter rednim letnim servisiranjem potapljaške opreme lahko povečate svojo varnost in čas preživet pod vodo.

Potapljaški regulator je sestavljen iz treh delov: prve stopnje, druge stopnje in medfazne cevi.

Prva stopnja

Na voljo je v izvedbi s batom ali membrano. Batna prva stopnja je znana po tem, da zagotavlja večji pretok zraka v drugo stopnjo kot druge oblike prvih stopenj. Uporablja malo gibljivih delov, kar zagotavlja odlično zanesljivost, in zahteva zelo malo vzdrževanja. S trdim batom premika zrak in je priljubljena izbira globokih potapljačev in profesionalcev.

Membranska prva stopnja je nekoliko bolj zapletena, saj ima več gibljivih delov. Uporablja mehko membrano za premikanje zraka, ohišje pa je tesno zaprto, da preprečuje vstop vode in nesnage v notranji mehanizem. Zato je priljubljena med potapljači, ki se potapljajo v vodi s številnimi majhnimi delci, usedlinami ipd..

MK19 EVO in MK11  sta membranski prvih stopnji.

Prva stopnja je lahko uravnotežena ali neuravnotežena.

Uravnotežene prve stopnje zagotavljajo izjemno hitro odzivnost pri dihanju, takojšnjo dobavo zraka na zahtevo in visok pretok zraka. Niso prizadete zaradi sprememb tlaka v jeklenki ali globine in enako dobro delujejo tako v toplem kot hladnem vodnem okolju.

Neuravnotežene prve stopnje niso zasnovane za kompenzacijo sprememb tlaka med porabo zraka, zato se dihalni upor povečuje, ko se tlak manometra zmanjšuje.

Kljub temu so neuravnotežene prve stopnje izjemno zanesljive, zelo enostavne za vzdrževanje in cenovno dostopne. Vse prve stopnje SCUBAPRO so uravnotežene, razen MK2 EVO.

VIDEO: Membranska in batna 1. stopnja

 

Druga stopnja

Podobno kot prve stopnje, so tudi druge stopnje na voljo v uravnoteženih ali neuravnoteženih različicah. Uravnotežene druge stopnje omogočajo zmanjšan napor pri začetku vdihavanja, kar olajša dihanje. Ta zasnova zmanjšuje odpornost pri vdihavanju na najnižjo možno raven, kar rezultira v izredno visokem pretoku zraka, ki ostane stabilen v vseh dihalnih pogojih.

SCUBAPRO-jevi modeli druge stopnje A-Series, S-Series, G-Series, C-Series in D-Series so vsi uravnoteženi. Neuravnotežene druge stopnje z njihovimi ventilčki v smeri toka slovijo po varnosti in zanesljivosti.

Vendar pa pri neuravnoteženih drugih stopnjah potrebujete nekoliko več truda pri vdihavanju, da premagate vzmetno napetost in odprete ventil. Ta vrsta ventila se nahaja pri drugih stopnjah R-Series in AIR2.

Medfazna cev

To je cev, ki povezuje drugo stopnjo s prvo stopnjo.

Odvisno od sistema regulatorja, lahko gre za standardno nizkotlačno cev, pleteno cev Myflex ali cev Super-Flow, ki jo najdemo pri vseh sistemih potapljaških regulatorjev SCUBAPRO, od cenovno ugodnega modela MK2 EVO/R195 do modela MK25 EVO/D420 do vse-titanovega modela MK25T EVO/S620 X-Ti.

Cev Super-Flow ima povečan premer, kar omogoča večji pretok zraka pri vsakem vdihu.

Kako deluje potapljaški regulator?

Prvia in druga stopnja potapljaškega regulatorja sta dva ločena mehanizma, ki delujeta skupaj in omogočata, da visokotlačni zrak iz jeklenke pretvorita v zrak pri okoliškem tlaku, ki ga lahko udobno dihate pod vodo, ne glede na globino potapljanja.

Prva stopnja potapljaškega regulatorja ima nalogo, da visokotlačni (HP) zrak, ki prihaja iz jeklenke, običajno pri tlaku med 200-300 bar, zmanjša na enakomeren vmesni tlak (IP) približno 8,6-10 bar, ki se nato dovaja v drugo stopnjo.

To se doseže z vgrajenima HP in IP komorama v prvi stopnji, ki sta ločeni z ventilom/diafragmo ali batom, odvisno od vrste prve stopnje. Pri najosnovnejšem delovanju, ko vdihnete, se tlak zraka v IP komori zmanjša pod okoliški tlak, saj zrak potuje v drugo stopnjo.

To povzroči odprtje ventila ali bata, ki ločuje komori, kar omogoča, da HP komora, ki se napaja iz jeklenke, ponovno napolni komoro IP. Ko se napolni, se tlak izenači in ventil se zapre. Ob naslednjem vdihu se postopek ponovi.

Druga stopnja pa je povezana z IP komoro preko medfazne cevi. Med vdihom se tlak v drugi stopnji zniža pod okoliški tlak, kar povzroči, da tlak pritiska na diafragmo druge stopnje, kar premakne povpraševalno ročico.

Ta odpre dovodni ventil in omogoči pretok zraka iz IP komore prve stopnje skozi medfazno cev, v drugo stopnjo, skozi ustnik in nazadnje v pljuča.

Pri izdihu se odpre izpušni ventil, kar omogoči, da izdihan zrak zapusti drugo stopnjo v obliki mehurčkov. Ob naslednjem vdihu se izpušni ventil zapre in postopek se začne znova.

Pravilno vzdrževanje regulatorja ohranja vaš regulator v vrhunski kondiciji.

Pravilno vzdrževanje potapljaškega regulatorja se začne doma. Dobra novica je, da ni tako težko in ne vzame veliko časa. Tukaj je nekaj nasvetov pred in po potopu, ki bodo ohranili vaš regulator.

  1. Preden se odpravite na potop, vzemite regulator in odstranite zaščitni pokrov prve stopnje ter preverite, ali je filter čist in brez korozije.
  2. Nato povežite prvo stopnjo s potapljaško jeklenko in pred vklopom zraka izdihnite skozi drugo stopnjo, da izpihate morebiten prah ali umazanijo, nato pa poskusite nežno vdihniti. Če ne morete vdihniti, to pomeni, da sta izpušni ventil in glavna membrana nedotaknjena/nepoškodovana. Če pa lahko vdihnete, to pomeni, da zrak uhaja od nekod, kar pomeni, da lahko pronica tudi voda, kar kaže na potrebo po servisu.
  3. Zdaj odprite jekleno in preverite glavni in rezervno drugo stopnjo. Iz obeh bi morali dihati enostavno. Poslušajte če morda slišite puščanje zraka okoli priključkov cevi, kar lahko pomeni, da imate ohlapno cev ali slabo tesnilo. Prav tako poslušajte puščanje zraka okoli ustnika, kar je znak, da je čas za servis.
  4. Po potopu sperite regulator, da izplaknete morebitno sol ali pesek, in ga nato dobro namočite v sveži vodi. To bo raztopilo vse, kar se skriva v navojih in v vseh kotičkih tako prve kot druge stopnje. Opomba: pred potopom regulatorja poskrbite, da je zaščitni pokrov pravilno nameščen in zadosten pritisk za preprečevanje vstopa vode v ustnik prve stopnje.
  5. Po namakanju regulatorja ga nežno pretresite, da razpršite vodo, nato pa prvo stopnjo priključite na jeklenko in izpihnite drugo stopnjo: to bo izpihalo morebitno preostalo vodo iz notranjosti ohišja. Nato ga obrišite in shranite na suhem mestu s sproščeno zvito cevjo. Opomba: izogibajte se obešanju regulatorja, saj lahko to povzroči napetost na priključkih cevi.

Servisiranje potapljaškega regulatorja s strani certificiranega tehnika

Medtem ko redno vzdrževanje regulatorja pred in po potopu pomaga ohranjati njegovo zmogljivost, se včasih sistem mora odnesti v servisno delavnico, odpreti, pregledati, nastaviti in to lahko opravi le usposobljen tehnik za servisiranje potapljaških regulatorjev.

Potapljači se ne smejo sami poskušati popravljati celotnega regulatorja. Popolna razstavitev regulatorja zahteva tehnično usposobljene osebe, ki imajo potrebne posebne veščine, orodja in opremo za testiranje/nastavitev.

Kot del rednega servisa bo usposobljen tehnik regulatorja pogosto začel z vizualnim pregledom regulatorja, da preveri prisotnost korozije, počenih ohišij, manjkajočih vtičev za priključke ali kakršnih koli očitnih težav s sistemom.

Nato bo tehnik pogosto regulator povezal s dovodnim zrakom, da opazi pred-servisni vmesni tlak prve stopnje in pridobi odčitek napora za odprtje druge stopnje. Nato se začne postopek razstavljanja.

Servisiranje 1. stopnje

Pri prvi stopnji se navojne spoje temeljito pregleda glede poškodb ali obrabljenih navojev. Nato se vsi notranji deli operejo, da odstranijo umazanijo, korozijo in nabiranje soli. Nato se vsi trdni notranji deli (bat, vzmeti ipd.) natančno pregledajo, da se preveri prisotnost razpok ali deformacij. Vsi mehki deli (diafragme, tesnilni obroči ipd.) se običajno zamenjajo. Filter, bodisi stožčast ali diskast, se vedno zamenja.

Ko se konča z vzdrževanjem vaše potapljaške opreme, bo vaš servisni tehnik preizkusil opremo za nizki in visoki tlak.

Servisiranje 2. stopnje

Pri drugi stopnji velja enak osnovni postopek. Po razstavljanju in pranju se trdi deli (vzmeti, odprtina/trdi sedež itd.) pregledajo in običajno zamenjajo le, če so vidne razpoke ali deformacije, medtem ko se mehki deli (diafragma, izpušni ventil, nyloc matica, mehki sedež, tesnilni obroči itd.) običajno zamenjajo.

Notranjost ohišja se prav tako natančno pregleda, da se preveri zunanja škoda ter notranje razpoke na mestih, kjer so kovinski deli vrezani v termoplastiko. Nazadnje se na vsakem koncu preveri medfazna cev, da se preveri razpoke okoli priključkov cevi, sama cev pa se pregleda glede obrabe.

V tem trenutku se tako prva kot druga stopnja ponovno sestavita in predhodno prilagodita suha, najprej pri nizkem tlaku, nato pri visokem tlaku, da se sedeži poravnajo. Nato se končno prilagajanje opravi v vodi, medtem ko se preverjajo tudi morebitna puščanja.

Kako dolgo bo zdržal dober regulator?

S sledenjem doslednemu vzdrževalnemu režimu pred in po potopu ter spoštovanjem letnega servisnega urnika lahko kakovosten regulator zagotavlja brezhiben in zanesljiv pretok zraka praktično za vedno.

Regulatorji SCUBAPRO so zasnovani za dolgo življenjsko dobo – skrbite zanje in verjetno jih boste lahko predali v roke svojim vnukom.

Servisni sistem regulatorjev SCUBAPRO priporoča, da se njegovi regulatorji servisirajo vsakih 24 mesecev ali po 1000 potopih pri usposobljenem tehniku.

Povzeto po: https://scubapro.johnsonoutdoors.com/us/blog/scuba-regulator-maintenance-service